Városlista
2025. december 5, péntek - Vilma

Hírek

2023. December 05. 17:00, kedd | Helyi
Forrás: web/zsuffa csaba

Švejk, egy derék katona kalandjai a világháborúban - nem akadt olyan kereskedő, aki vállalni merte volna a mű megjelentetését

Švejk, egy derék katona kalandjai a világháborúban - nem akadt olyan kereskedő, aki vállalni merte volna a mű megjelentetését

Jaroslav Hašek 1921–1923-ban megjelent humoros regénye, amely az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregét gúnyolja ki. Hašek maga is részt vett az első világháborúban. Regényében felhasználta

gazdag élményanyagát, hiszen tudvalevő, hogy a mellékalakokat katonabajtársairól és fölötteseiről mintázta.

A cseh katonák az orosz oldalra való átszökésének gondolata is saját tapasztalaton alapul.

1921 márciusában kezdett fő műve végleges változatának megírásához. Hőse kalandjait immár nem elbeszélésekben akarta megírni, hanem önálló regényként. Részvénytársaságot alapított a Švejk forgalmazására, kiadótársaival a mű első részét füzetenként árusították kávéházakban, vendéglőkben, mivel az író bigámiapere miatt nem akadt olyan kereskedő, aki vállalni merte volna a mű megjelentetését.

1921 őszén Lipnicébe, egy kelet-csehországi falvacskába költözött, hogy minden energiáját a Švejk írására, illetve később már csak diktálására fordítsa.

A halál is munka közben érte, tüdőtágulás és szívbénulás folytán, 1923. január 3-án, negyvenéves korában. Utolsó szavai a következők voltak: Sohasem hittem, hogy ilyen nehéz meghalni.

A fő mű tehát befejezetlenül maradt, a hiányzó harmadik rész Hašek újságíró barátjának, Karel Vaneknak a munkája.

A könyv legismertebb illusztrációit Josef Lada készítette.

Josef Lada, a híres cseh festő, karikaturista és még hosszan sorolhatnák mennyi más területen kiváló művész hazánkban elsősorban Jaroslav Hašek könyveinek illusztrátoraként, a közkedvelt Švejk figurájának képi megjelenítéséről ismert.

Lada a „derék katona” kalandjait bemutató könyv négy kiadásához csaknem ezer rajzot készített.

Csatlakozz népszerű Facebook csoportunkhoz itt:https://www.facebook.com/groups/infonograd

Ezek érdekelhetnek még

2025. November 02. 12:55, vasárnap | Helyi

Bejrút 50: aki utoljára szállt le a katasztrófát szenvedett Malév Tu-154-essel (Ep. 349)

Mazalin Tibor, a Malév vezető fedélzeti mérnöke teljesítette az utolsó, Rómából érkező járatot azzal a Tu-154-essel, amely 1975. szeptember 29-én este Libanonba indult tovább, de a bejrúti repülőteret már nem érte el.

2025. November 02. 12:30, vasárnap | Helyi

NEM TUDTA, HOGY ILYEN ERŐS AZ AUTÓ... A LEGDRÁGÁBB AUTÓS BAKIK, AMIK TÉNYLEG SOKBA KERÜLTEK!

Összegyűjtöttem nektek, miért fontos, hogy a vezetéshez ész is társuljon, vagyis hoztam nektek néhány elrettentő példát arról,

2025. November 02. 12:20, vasárnap | Helyi

Miért Gyártják A Chipek 90%-Át Tajvanon

A könyvekben a második világháborút gyakran „a motorok háborújaként” emlegetik.

2025. November 02. 09:50, vasárnap | Helyi

VOLT EGYSZER EGY ÖBLÖSÜVEGGYÁR

Salgótarján nem csak a bányászatról, az Acélgyárról volt híres egykor, hanem az üvegiparáról is. Képek egy „elfeledett” szakmáról, melyről híres volt Salgótarján.