Hírek
2025. Január 23. 11:50, csütörtök |
Helyi
Forrás: magyarorszagom/toretro/Julianna Gyuriskáné/web/zsuffa csaba
Lengyel piac - Szeretné, ha Salgótarjánban ismét lenne?

Bár változtak az idők és már más néven hívnánk. Adj ötleteket! Te hogyan hívnád ezt az új piacot? Visszaemlékezésként Julianna Gyuriskáné posztját adjuk közre: Amikor még volt " lengyel piac" nálunk!...
"Amikor még volt " lengyel piac" nálunk! ❤️👏 Imádtam!
Minden vasárnap ez volt a családi program. Reggel kimentünk és ebédre értünk haza. Előző nap már megfőztem a vasárnapi ebédet, hogy nyugodtan tudjunk nézelődni! A bejáratnál isteni lángost lehetett venni, az volt a reggelink.
Nem csak a vásárlás volt a cél, de ha találtunk valami jó dolgot megvettük. Kötelező volt alkudni!!! 😉 Itt találkoztunk a rég látott barátokkal, ismerősökkel. Jókat beszélgettünk, nevetgéltünk. Ebédidőre értünk haza .
Jó visszaemlékezni!🥰"
A rendszerváltás előtti idők jellegzetessége volt a Lengyel piac. Ez volt az a hely, ahol be lehetett szerezni érdekes, furcsa, különleges és népszerű cuccokat és nyugatinak látszó árukat anno.
De miért volt lengyel egyáltalán?
A hivatalos meghatározás szerint a KGST-piac mint kereskedelmi intézmény a fogyasztási cikkek - ruházati, divatcikkek, háztartási kellékek, hobbiáruk és műszaki cikkek - értékesítésének a bolti hálózat mellett kiépült alternatív formája.
Az eladó kereskedő és nem őstermelő háztartástag vagy kézműves. A pultok (vagy gyakrabban a pokrócok, lepedők) mögött álló emberek tehát csak közvetítettek, ők főállású és nehézsúlyú vásározók voltak, akik így-úgy beszerzett árukat utaztattak országról-országra, hogy busás haszonnal adjanak túl rajtuk.
Lengyel piac – de honnan a név? Miért ragadt a “lengyel” jelző a piachoz?
Egészen biztosan sokan emlékeznek még az okokra és még többen jártak is ilyen „rendezvényen”. Aki már elfelejtette vagy egyáltalán nem is tudja, vagy éppen csak nosztalgiázni szeretne, azoknak egy kis emlékeztetőt nyújtunk most a 80-as, 90-es évek reneszánszából.
Az 1980-as évek elejére a lengyel gazdaság a csőd szélére került, a termelésben óriási visszaesések következtek be. A lengyel gazdaság nem volt ezzel a térésben egyedül, azonban az élelmesség, ami az akkori embereket jellemezte, leginkább a lengyelekre volt igaz.
Az akkori lengyel felső vezetés tisztában volt országának sanyarú gazdasági helyzetével, de érdemi intézkedéseket nem tudott ellene hozni. Enyhíteni tehát nem tudott, azonban tenni sem akart ellene semmit sem.
Nem gátolta a saját állampolgárjait a boldogulás útján, így nem tett semmit akkor, mikor az emberek külföldi eladásokkal igyekeztek megszerezni a napi betevőt.
Ez azt jelentette, hogy az egyik szocialista országban megvették olcsón az árut, melyek jellemző módon ruhák, műszaki cikkek, italok voltak, hogy aztán másik szocialista országban némi haszonnal eladták azokat.
A szegénység az egész térségre igaz volt, ezért barokkos túlzás lenne azt állítani, hogy ez a módszer kizárólag a lengyeleknek jutott eszébe a szocialista blokkon belül, de tömeges méreteket öltve rájuk volt jellemző.
Mindenkinek eszébe jutnak emlékek ezekről az időkről. Kinek jobbak, kinek rosszabbak. Azonban az biztos, ezen időszakra a többség boldog nosztalgiával emlékszik vissza.
Ha már lengyel piac, akkor egy sztori erejéig emlékezzünk meg az autó és főleg a Polszki alkatrészekről! Ezek fő beszerzési forrása ugyanis éppen a lengyel sötétszürke gazdaságból érkező, vásározó hipervándorok pokrócmarketje volt.
Annak megválaszolásához, hogy miért vonzotta patkómágnesként a hazai autós közösség tagjait a lengyel piac, tudnunk kell, hogy miként nézett ki az akkori hivatalos alkatrészutánpótlás. Bár a KGST gyártók mindegyike legendás volt az alkatrészutánpótlás szabotálásáról, a Polszki Fiat még közülük is kiemelkedett. Volt olyan esztendő a nyolcvanas években, amikor összesen 54 db (!) alkatrész érkezett az országba észak felől, de az legalább a karosszéria elemtől a gyújtáselosztóig nyújtózó spektrumot teljes egészében lefedve.
Ezek után nem csoda, hogy a hivatalos szervizek beszerzői a lengyel piacokra jártak utánpótlásért, ahol viszonylag elfogadható áron szerezhettek be például vezérműtengelyt, vezérműláncot, szelepeket, szelephimbákat és még jó néhány kurrens alkatrészt.
SALGÓTARJÁNIAK ÉS NÓGRÁD VÁRMEGYEIEK KÖZÖSSÉGE 😃
ADJUNK minél többet, minél TÖBBEKNEK!
Csatlakozzon olvasóinkhoz! Reklám és politikamentesen adjuk a híreket - InfoNógrád híroldal csoport
CSOPORT:
https://www.facebook.com/groups/infonograd
HÍROLDAL:
https://www.infonograd.hu
TikTok:
https://www.tiktok.com/@infonograd
Threads:
https://www.threads.net/@infonograd_hiroldal
Insta:
https://www.instagram.com/infonograd_hiroldal
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
#InfoNógrád #hírek #hírcsatorna #érdekességek #események #videók #programok #online #Salgótarján #Nógrádvármegye
Ezek érdekelhetnek még
2025. Július 24. 07:25, csütörtök | Helyi
95 907-en nyertek felvételt a magyar felsőoktatásba
Az elmúlt másfél évtized legsikeresebb felvételije az idei, 95 907-en nyertek felvételt a sikeres, megújult magyar felsőoktatásba
2025. Június 30. 21:39, hétfő | Helyi
A Társadalom Csendes Összeomlása, Amiről Senki Se Beszél
Emlékszel, hogy alig pár éve még azzal riogatták az embereket, hogy túlnépesedik a Föld és nem lesz mit ennünk? Nyilván azóta még több ember él a Földön, mégis megváltozott valami.
2025. Június 20. 10:10, péntek | Helyi
Dargay Attila - 98 éve született
1927. június 20-án született és 2009 október 20-án hunyt el Dargay Attila magyar rajzfilmrendező, képregényrajzoló. Tisztelgés Dargay Attila és Nepp József munkássága előtt.
2025. Május 24. 07:28, szombat | Helyi
Az özvegyi nyugdíjra vonatkozó változás
Jövőre változás jön: ki örülhet neki, ki kevésbé. A jövő évi állami költségvetést megalapozó törvényjavaslat több, az özvegyi nyugdíjra vonatkozó változást