Városlista
2019. július 19, péntek - Emília

Hírek

2011. Szeptember 14. 07:21, szerda | Belföld
Forrás: OrientPress

Jelentős változások áram- és gázszámláinkon - mire figyeljenek a fogyasztók?

Jelentős változások áram- és gázszámláinkon - mire figyeljenek a fogyasztók?

60 nap tartozás után már kikapcsolható a fogyasztó a szolgáltatásból, új díjelemet kell fizetni, de a számla bruttó összege nem módosul.

A tudatosabb, áram- és gázszámláikat rendszeresen ellenőrző fogyasztók az elmúlt egy-két hónap során már szembesülhettek azokkal a jelentős változásokkal, amelyek a 2011. július elsejével hatályos törvénymódosítás kapcsán léptek életbe.


A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége tapasztalatai szerint még sok fogyasztó nincs tisztában az új szabályokkal, amelyek azonban számukra is lényeges rendelkezéseket tartalmaznak, így az alábbiakban összefoglaljuk a fogyasztókat érintő fontosabb módosításokat.

Az első és legfontosabb változás, hogy az eddigi három hónap helyett a tartozást felhalmozó lakossági fogyasztók esetében két hónapra rövidült a kikapcsolási idő, igaz, hogy a szolgáltató azt csak három feltétel együttes teljesülése esetén kezdeményezheti. Az első feltétel szerint a lakossági fogyasztónak 60 napon túli késedelembe kell esnie fizetési kötelezettségével.

A második feltétel szerint a szolgáltatónak a tartozás tényéről és a kikapcsolás lehetőségéről a lakossági fogyasztót legalább kétszer írásban kell értesítenie. Az első értesítésben a fogyasztó figyelmét fel kell hívnia azokra a kedvezményekre, amelyek a szociálisan rászoruló fogyasztókat megilletik, valamint tájékoztatnia kell őt az előrefizetős mérő felszerelésének lehetőségéről.

Végül, de nem utolsósorban feltételként került meghatározásra, hogy a fizetési haladék adása vagy a részletfizetési lehetőség kapcsán kezdeményezett egyeztetés sikertelenségét. Jó, ha tudják a fogyasztók, hogy az eddigiekkel ellentétben ezt az egyeztetést már nekik kell kezdeményezniük, nem pedig a szolgáltatónak. A kikapcsolással összefüggésben még érdemes megjegyezni, hogy arra nem kerülhet sor munkaszüneti napon, ünnepnapon, munkaszüneti vagy ünnepnapot közvetlenül megelőző munkanapon és külön meghatározott pihenőnapon.

Fontos azt a félreértést is tisztázni, hogy hiába került bevezetésre új díjtételként az úgynevezett kapcsolt termelésszerkezet-átalakítási díj, amelyet a szolgáltatók kötelesek külön feltüntetni a számlán, azonban ettől még az áram és gáz végső, bruttó ára nem emelkedett, mivel ezzel együtt az árszabások díjstruktúrája is megváltozott.

Az új szabályok kimondják, hogy a szolgáltatók az ügyfélszolgálati irodáikat úgy kötelesek működtetni, hogy lehetővé tegyék a fogyasztók jogainak megfelelő érvényesítését. Emiatt állandó ügyfélszolgálati iroda esetén a hét legalább egy napján annak este 20 óráig nyitva kell tartania, míg külön az áramszolgáltató ügyfélszolgálati fiókirodája esetén a hét során legalább az este 18 óráig történő nyitva tartást kell biztosítani. A könnyebb ügyintézés érdekében törvényben került rögzítésre az is, hogy a fogyasztók a személyes ügyintézés időpontjának előzetes lefoglalását elektronikusan és telefonon keresztül is intézhessék.

Az új törvény rendkívül pozitívan nagyobb védelmet kíván biztosítani a fogyatékkal élő fogyasztóknak. Ennek első lépcsőjeként meghatározza e fogyasztók fogalmát, mely alapján a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvény szerinti fogyatékossági támogatásban részesülő személyt, valamint azt a személyt kell fogyatékkal élő fogyasztó alatt érteni, akinek az életét vagy egészségét közvetlenül veszélyezteti a szolgáltatásból való kikapcsolás vagy annak megszakadása.

Második lépcsőben az új szabályozás alapján a fogyatékkal élő fogyasztókat különleges bánásmódban kell részesíteni és ezt hatványozottan érvényre kell juttatni a méréssel, leolvasással, számlázással, díjfizetési módokkal kapcsolatosan igényeik intézése során. Fontos garanciát jelent az a rendelkezés, amely szerint még fizetési késedelem vagy nemfizetés esetén sem lehet kikapcsolni azt a fogyasztót, akinek az egészségét vagy az életét veszélyezteti a szolgáltatásból való kikapcsolás vagy annak megszakadása.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége azt tanácsolja a fogyasztóknak, hogy számláik végösszegét minden esetben ellenőrizzék le befizetés előtt és amennyiben eltérést tapasztalnak a vélt és valós fogyasztás között, úgy a későbbi kellemetlen meglepetések elkerülése végett érdeklődjenek annak okáról a szolgáltatónál.

Ha pedig a jogosnak vélt panaszunkat a szolgáltató elutasítja, forduljunk a lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testülethez, amely a fogyasztói jogviták rendezésére hivatott és eljárása teljesen ingyenes és gyors.

OrientPress Hírügynökség

Ezek érdekelhetnek még

2019. Július 18. 18:02, csütörtök | Belföld

Tovább melegszik az idő a hétvégén

A hétvégén sok lesz a napsütés és tovább melegszik az idő, vasárnap néhol akár 34 fok is lehet – derül ki az Országos Meteorológiai Szolgálat középtávú előrejelzéséből, amelyet csütörtökön juttattak el az MTI-nek.

2019. Július 18. 15:04, csütörtök | Belföld

Elítélték a szurkáló utast

Négy és fél év szabadságvesztésre ítélték azt a férfit, aki tavaly részegen megszúrt egy buszvezetőt – tájékoztatta a Fővárosi Főügyészség csütörtökön az MTI-it.

2019. Július 18. 13:07, csütörtök | Belföld

Rabszolgatartó család tagjait tartóztatták le Zalában

Letartóztattak egy 41 éves nőt, valamint a fiát és egyik lányát, mert a gyanú szerint évek óta több embert is „rabszolgaként” tartottak és használtak ki Pakodon

2019. Július 18. 09:52, csütörtök | Belföld

Minőségi hibát talált a Nébih több debreceni kolbásznál

Élelmiszerbiztonsági szempontból a vizsgált 20 különböző debreceni kolbász mindegyike megfelelt, minőségi, illetve jelölési hibák miatt azonban 18 esetben kellett figyelmeztetnie a gyártókat a Nébih szakembereinek.