Városlista
2025. december 5, péntek - Vilma

Hírek

2024. Augusztus 31. 17:04, szombat | Helyi
Forrás: villanyautosok/web/zsuffa csaba

Így válthatja le az akkumulátorokban a nátrium a lítiumot

Így válthatja le az akkumulátorokban a nátrium a lítiumot

A nátrium a földkéreg hatodik leggyakoribb eleme, ezerszer gyakoribb a lítiumnál, és sokkal egyenletesebben oszlik el annál. A lítium gazdaságosan kitermelhető koncentrációban elsősorban három régióban található meg:

Ausztráliában, Kínában és az Andok országaiban, ami geopolitikailag nem éppen előnyös. A Na-ion akkumulátorok alapanyaga azonban lényegében a konyhasó, ami a világ minden táján nagy mennyiségben, könnyen hozzáférhetően előfordul.

A nátrium nemcsak jóval olcsóbb a lítiumnál, de attól sem kell tartani, hogy a növekvő kereslet miatt ötszörösére dráguljon a só. A több ezer évre visszanyúló bányászata emellett környezeti-fenntarthatósági szempontból is sokkal előnyösebb a lítiuménál.

A Na-ion celláknak van egy olyan kedvező tulajdonsága is, hogy a felépítésük és a működésük nagyon hasonlít a Li-ion cellákhoz, ezért ugyanolyan gépeket igényel a gyártásuk is (drop-in technológia).

Nem kell tehát új gyártósorokat tervezni, lehetséges a már meglévő infrastruktúra használata, ami csökkenti a belépési korlátot. Tulajdonképpen bármelyik ma épülő akkumulátorgyár átállhat akár a nátrium-ion cellák gyártására is, ha a helyzet úgy hozza. Ez a lehetőség a nátrium számára minden más, a lítiumot leváltani igyekvő alternatívával szemben hatalmas előnyt biztosít.

A jelenlegi technológiai szinten a Na-ion cellák 3-4 ezer ciklusos élettartammal rendelkeznek. Ez magasabb, mint az NMC celláké, de elmarad az LFP-től. Ahhoz elég tartósak, hogy egy járművet kiszolgáljanak a teljes élettartama alatt, ám az energiatárolás esetében a bekerülési ár nem minden, a fajlagos költségek szempontjából a hosszú élettartam is nagyon fontos tényező, ezen a téren tehát még az LFP-nél van az előny.

Összegezve: a Na-ion akkumulátor tulajdonságait tekintve nagyon hasonló az LFP akkumulátorhoz, néhány vonatkozásban jobb is annál, az élettartamát tekintve elmarad tőle, de ez a hátrány valószínűleg gyorsan ledolgozható. Mindemellett az előállítása környezetileg fenntarthatóbb, kevésbé kitett a geopolitikai kockázatoknak és a piaci árak változásainak, végül, de nem utolsó sorban olcsóbban gyártható.

Ezek érdekelhetnek még

2025. November 02. 12:55, vasárnap | Helyi

Bejrút 50: aki utoljára szállt le a katasztrófát szenvedett Malév Tu-154-essel (Ep. 349)

Mazalin Tibor, a Malév vezető fedélzeti mérnöke teljesítette az utolsó, Rómából érkező járatot azzal a Tu-154-essel, amely 1975. szeptember 29-én este Libanonba indult tovább, de a bejrúti repülőteret már nem érte el.

2025. November 02. 12:30, vasárnap | Helyi

NEM TUDTA, HOGY ILYEN ERŐS AZ AUTÓ... A LEGDRÁGÁBB AUTÓS BAKIK, AMIK TÉNYLEG SOKBA KERÜLTEK!

Összegyűjtöttem nektek, miért fontos, hogy a vezetéshez ész is társuljon, vagyis hoztam nektek néhány elrettentő példát arról,

2025. November 02. 12:20, vasárnap | Helyi

Miért Gyártják A Chipek 90%-Át Tajvanon

A könyvekben a második világháborút gyakran „a motorok háborújaként” emlegetik.

2025. November 02. 09:50, vasárnap | Helyi

VOLT EGYSZER EGY ÖBLÖSÜVEGGYÁR

Salgótarján nem csak a bányászatról, az Acélgyárról volt híres egykor, hanem az üvegiparáról is. Képek egy „elfeledett” szakmáról, melyről híres volt Salgótarján.