Hírek
2024. Augusztus 31. 17:04, szombat |
Helyi
Forrás: villanyautosok/web/zsuffa csaba
Így válthatja le az akkumulátorokban a nátrium a lítiumot
A nátrium a földkéreg hatodik leggyakoribb eleme, ezerszer gyakoribb a lítiumnál, és sokkal egyenletesebben oszlik el annál. A lítium gazdaságosan kitermelhető koncentrációban elsősorban három régióban található meg:
Ausztráliában, Kínában és az Andok országaiban, ami geopolitikailag nem éppen előnyös. A Na-ion akkumulátorok alapanyaga azonban lényegében a konyhasó, ami a világ minden táján nagy mennyiségben, könnyen hozzáférhetően előfordul.
A nátrium nemcsak jóval olcsóbb a lítiumnál, de attól sem kell tartani, hogy a növekvő kereslet miatt ötszörösére dráguljon a só. A több ezer évre visszanyúló bányászata emellett környezeti-fenntarthatósági szempontból is sokkal előnyösebb a lítiuménál.
A Na-ion celláknak van egy olyan kedvező tulajdonsága is, hogy a felépítésük és a működésük nagyon hasonlít a Li-ion cellákhoz, ezért ugyanolyan gépeket igényel a gyártásuk is (drop-in technológia).
Nem kell tehát új gyártósorokat tervezni, lehetséges a már meglévő infrastruktúra használata, ami csökkenti a belépési korlátot. Tulajdonképpen bármelyik ma épülő akkumulátorgyár átállhat akár a nátrium-ion cellák gyártására is, ha a helyzet úgy hozza. Ez a lehetőség a nátrium számára minden más, a lítiumot leváltani igyekvő alternatívával szemben hatalmas előnyt biztosít.
A jelenlegi technológiai szinten a Na-ion cellák 3-4 ezer ciklusos élettartammal rendelkeznek. Ez magasabb, mint az NMC celláké, de elmarad az LFP-től. Ahhoz elég tartósak, hogy egy járművet kiszolgáljanak a teljes élettartama alatt, ám az energiatárolás esetében a bekerülési ár nem minden, a fajlagos költségek szempontjából a hosszú élettartam is nagyon fontos tényező, ezen a téren tehát még az LFP-nél van az előny.
Összegezve: a Na-ion akkumulátor tulajdonságait tekintve nagyon hasonló az LFP akkumulátorhoz, néhány vonatkozásban jobb is annál, az élettartamát tekintve elmarad tőle, de ez a hátrány valószínűleg gyorsan ledolgozható. Mindemellett az előállítása környezetileg fenntarthatóbb, kevésbé kitett a geopolitikai kockázatoknak és a piaci árak változásainak, végül, de nem utolsó sorban olcsóbban gyártható.
Ezek érdekelhetnek még
2025. November 02. 12:55, vasárnap | Helyi
Bejrút 50: aki utoljára szállt le a katasztrófát szenvedett Malév Tu-154-essel (Ep. 349)
Mazalin Tibor, a Malév vezető fedélzeti mérnöke teljesítette az utolsó, Rómából érkező járatot azzal a Tu-154-essel, amely 1975. szeptember 29-én este Libanonba indult tovább, de a bejrúti repülőteret már nem érte el.
2025. November 02. 12:30, vasárnap | Helyi
NEM TUDTA, HOGY ILYEN ERŐS AZ AUTÓ... A LEGDRÁGÁBB AUTÓS BAKIK, AMIK TÉNYLEG SOKBA KERÜLTEK!
Összegyűjtöttem nektek, miért fontos, hogy a vezetéshez ész is társuljon, vagyis hoztam nektek néhány elrettentő példát arról,
2025. November 02. 12:20, vasárnap | Helyi
Miért Gyártják A Chipek 90%-Át Tajvanon
A könyvekben a második világháborút gyakran „a motorok háborújaként” emlegetik.
2025. November 02. 09:50, vasárnap | Helyi
VOLT EGYSZER EGY ÖBLÖSÜVEGGYÁR
Salgótarján nem csak a bányászatról, az Acélgyárról volt híres egykor, hanem az üvegiparáról is. Képek egy „elfeledett” szakmáról, melyről híres volt Salgótarján.
