Városlista
2019. szeptember 21, szombat - Máté

Képek | Sport

Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14.

2019-07-12 06:47:44

A történelmet 370 km/órás sebességgel írják

Sebesség, precizitás és ügyesség tökéletes kombinációja a Red Bull Air Race. A légi motorsport sorozat versenyzői idén 13. alkalommal zúgnak el felettünk, és az izgalmakat csak tovább fokozza, hogy az ikonikus budapesti helyszínt tóparti panorámára cseréli a verseny. Július 13-án és 14-én Zamárdi látja vendégül a bajnokság szereplőit, akik most először mérhetik össze erejüket a magyar tenger hullámai felett. A világ elitpilótáinak kiélezett küzdelme közel 13 éve tart, ami immár történelem.
A 2003-ban alakult Red Bull Air Race a világ legfejlettebb légi motorsport sorozata, amely az eltelt évek alatt több, mint 90 futamot rendezett a világ öt kontinensén. Magyarország mindig is kiemelt szerepet töltött be verseny történelmében, nem véletlen, hogy a sportág bölcsőjének hívják. A formátum megalkotásában a legendás magyar pilóta, Besenyei Péter vállalt oroszlánrészt, Budapest pedig a kezdetektől fogva szerepelt a sorozat helyszínei között. A műrepülő pilóta szaktudásával és tapasztalatával segített a koncepció kialakításában, végül 2003-ban meg is nyerte az első világbajnokságot. Így emlékszik vissza a kezdeti időkre:

“Amikor előálltunk a Red Bull Air Race ötletével, az egyik legbonyolultabb tényező az oszlopok megtervezése és megépítése volt. Tudtuk, hogy a kapuknak nem csak jól láthatónak kell lenniük, de biztonságosnak is, ha egy gép esetleg elkaszálna egyet. Egy sor változatot kipróbáltunk: füstből készült kapukat, vízesés-kapukat, lézerfényeket, mindent, amiről csak azt gondoltuk, hogy működni fog. Végülis a felfújható textilnél maradtunk, ezek voltak a ma használt oszlopok ősei. Évről-évre egyre jobb oszlopokkal rukkoltunk elő. Minden egyes új verziót Tökölön teszteltünk. A mai pilonok már igazán erősek és megbízhatóak, és kevesen gondolják, hogy mennyi munka és teszt van mögöttük.”

2005-ben már 10 meghívott versenyző mérte össze tudását hét izgalmas futamon. Hét versenyből ötöt megnyerve az amerikai légierő volt vadászpilótája, Mike Mangold lett a bajnok. Mögötte másodikként végzett Besenyei Péter, aki 2006-ban is megtartotta ezüstérmét.

2007-ben a Red Bull Air Race világbajnokság tovább terjeszkedett: ebben az évadban tíz fordulón 13 pilóta vett részt. A helyszínek között először szerepelt Dél-Amerika, a brazíliai Rio de Janeiróban rendezett futammal. A világbajnoki címet Mangold zsebelhette be, Besenyei Péter pedig a harmadik helyet szerezte meg. Ezt követően 2008-ban nyolc versenyen 12 pilóta küzdött meg a világbajnoki címért, s trófea végül a csupán második idényét repülő osztrák Hannes Arch-hoz került.

2009-ben a Red Bull Air Race mezőnye négy újonccal bővülve már 15 pilótát számlált, köztük az első ázsiai, kanadai és ausztrál versenyzőt, Joshide Muroja, Pete McLeod és Matt Hall személyében. Az újoncok sorát negyedikként a német Matthias Dolderer egészítette ki. A 2009-es esztendő kétségkívül a verseny történetének addigi legizgalmasabb idényét hozta, hiszen a 15 pilótából nyolc legalább egyszer dobogós helyet szerzett, és 11 legalább egyszer a legjobb öt között végzett. A világbajnoki címet végül három győzelemmel Paul Bonhomme szerezte meg. 2010-ben Bonhomme megdöntötte Mangold addigi rekordját: ő is duplázni tudott, immár kétszeres világbajnokként zárva az idényt.

Hároméves szünetet követően 2014-ben még izgalmasabb versenyekkel tért vissza a népszerű sorozat. Számos technikai és biztonsági újítást vezettek be, például szabványosították a motorokat és a propellereket, valamint módosították a könnyűsúlyú pilonok anyagát és magasságát. Szigorítottak az előírásokon és a szabályokon is. 12 klasszis pilóta tért vissza három kontinensen összesen nyolc versenyen. A szezonban debütált a Challenger Cup, vagyis az utánpótlás mezőny, amely a Master Classba lépéshez készíti fel az új pilótákat. A Challenger Cup versenyeire a futamhelyszíneken a fő programon belül kerül sor. Az ide bekerülő pilóták értékes tapasztalatokat szerezhetnek, sőt a Master Class versenyzőivel is megmérettethetnek.

Több éves kihagyás után Budapest, a pilóták és a rajongók kedvenc helyszíne 2015-ben újra bekerült a versenynaptárba. Az előző évet bravúros szerepléssel Bonhomme nyerte, ám a 2015-ös szezon végén nem csak ő, de legendás versenytársa, Besenyei Péter is visszavonulását jelentette be. Ezt követően a sportág keresztapja, Besenyei Péter a Red Bull Air Race edzőtáboraiban vállalt szerepet.

2016 és 2018 között a verseny három pilótája emelkedett ki az élbolyból. Világbajnoki címet szerzett a német Matthias Dolderer, majd a japán Joshide Muroja és a cseh Martin Šonka.

Az idei versenysorozat harmadik fordulóján, Zamárdiban a pilóták már semmit nem bíznak a véletlenre, hiszen a japán finálé előtti utolsó futamon minden pont számít. Július 13-án kerül sor a Master Class időmérő köreire, ahol a pilóták a pole pozíció megszerzése mellett az első három helyért járó plusz pontokért is versengenek.

Július 14-én vasárnap, a Master Class versenynapján a pilóták három körben versenyeznek a 25 méter magas pilonokkal kialakított pályán, hogy végül közülük egyvalaki a pódium legmagasabb fokáról búcsúzzon Magyarországtól. Az idei évben a Red Bull Air Race legnépszerűbb pilótáinak összecsapása folytatódik a Balaton partján: a 2017-es japán világbajnok Joshide Muroja, a cseh címvédő Martin Šonka és az ausztrál Matt Hall is az utolsó Red Bull Air Race világbajnoki címét jelentő pontokért repül majd.

A Balaton csodái felett hangolódtak a pilóták a hétvégi versenyre

A Red Bull Air Race történelmének első balatoni futamát tartja július 13-14-én Zamárdiban. A kétnapos világverseny előtt a bajnokság két pilótája - François Le Vot (FRA) és Ben Murphy (GBR) - repülővel barangolta be a Balaton partvidékét.

Zamárdi, Magyarország – A Red Bull Air Race elit pilótái közül ketten is a Balaton-part felderítésével ismerkedtek az új helyszínnel. François Le Vot (FRA) és Ben Murphy (GBR) versenyrepülőikből csodálhatták meg többek között a Hévízi-tavat, a Festetics-palota barokk szépségét és a Tihanyi-félsziget lélegzetelállító látványát. De nem csak a természetvédelmi területet barangolhatták be madártávlatból a pilóták, a Bencés Apátság területén található Kéttornyú templomot is egy nem mindennapi szemszögből láthatták a versenyzők.

Le Vot és Murphy a júniusi orosz megállót követően fej-fej mellett, a negyedik és ötödik helyen végzett a dobogón, ezen a hétvégén pedig a bajnokság többi résztvevőjére, elsősorban az élen haladó Joshide Murojára (JPN), Martin Šonkára (CZE) és Matt Hallra (AUS) gyakorolnak majd nyomást.

Kövesd te is figyelemmel a szezon utolsó európai futamát, ahol a Red Bull Air Race világbajnokság pilótái a Balaton-parti Zamárdiból indulnak. A július 13-i kvalifikációs napot követően 14-én, vasárnap mérhetik össze ügyességüket és gyorsaságukat a Master Class versenyzői.

Balatoni Légicsata Borzolta a Hullámokat!

Az ausztrál Matt Hall nem várt győzelmével zárult a Red Bull Air Race magyarországi futama vasárnap a Balatonon. A második helyen a brit Ben Murphy végzett, aki versenyzői karrierjének első dobogós helyét is bezsebelte, a pódium harmadik fokára pedig a kanadai Pete McLeod állhatott fel. Eközben a japán Joshide Muroja korai kiesésének köszönhetően a címvédő cseh Martin Šonka az összesített pontverseny élére került úgy is, hogy a négyes döntőben elkaszált egy pilont.

Zamárdi, Magyarország

– A szeszélyes időjárás dacára is 100 000 néző csodálhatta a 370 km/órával száguldó sportág kiélezett futamát július 13-14-én Zamárdiban, a Red Bull Air Race balatoni fordulóján. Az előző két idei futamgyőzelme után a japán Muroja joggal reménykedhetett, hogy már ezen a hétvégén besöpörheti a világbajnoki címet, ám a pilóta versenynapja hamar rémálommá vált. A nyitó körben elvérzett az ausztrál Hall ellen, aki három világbajnoki ezüstje után, a két fennmaradó idei futamon a dobogó legfelső fokát célozta meg.

– A négyes döntő előtt Šonka már tudta, hogy letaszítja Muroját a trónról az összetett élén, a kérdés csak az volt, hány ponttal. Hall, Murphy és McLeod egyaránt 59 másodperc alatti időt repült, közülük Hall 58.839 másodperces ideje volt a leggyorsabb, amellyel csupán 0.118 másodperccel előzte meg a Red Arrows egykori vezetőjét, Murphyt. A hihetetlen koncentrációt igénylő utolsó körben Šonkának végül nem sikerült élni a lehetőséggel, hogy maximum pontot szerezzen, a 4. kapunál elkaszált egy pilont, amiért három másodperces büntetést kapott, így 1:02.391-es idővel a negyedik helyen zárt.

– Nincs más hátra, mint a 2019-es versenysorozat utolsó állomása, ahol eldől, ki nyeri az idei világbajnoki címét. Szeptember 7-8-án Csibában versenyeznek majd a pilóták, ahol bármelyiküknek lehetősége lesz a maximális 28 pont megszerzésére: ez úgy áll össze, hogy három pont jár az időmérő leggyorsabb pilótájának, további 25 pont a versenynap győztesének. Šonka egyelőre 65 ponttal vezeti az összetett pontversenyt, ám pozíciója nincs bebiztosítva, hiszen szorosan a nyomában van Matt Hall 61, illetve Muroja 55 ponttal. Nem csak a dobogó első helyéért folyik a küzdelem. A brit Ben Murphy és az amerikai Michael Goulian is mindent megtesz azért, hogy az első három hely egyikén zárja majd a Red Bull Air Race utolsó futamát. Bár a japán Joshide Murojának többször is szerencsét hozott a hazai pálya, a tavalyi évben Hall győzedelmeskedett Csibában, Šonka a harmadik, míg meglepő módon Muroja az utolsó helyen végzett.

Matt Hall (AUS): "Óriási élmény volt a mai verseny. Nagyon odatettem magam és a lehető legtöbbet hoztam ki a balatoni pályából. Ahogy elhagytam a kapukat, éreztem, hogy a szárnyvég olyan közel süvített el mellettük, hogy szinte súrolta őket. Mindent beleadtam, ma a győzelemért kellett mennem, mert a második hely nem hozott volna elegendő pontot. Most végre Martin sarkában vagyok, Joshi pedig a harmadik helyre szorult az összetettben. Tehát a csibai futam egész biztosan nem csak szórakozás lesz... izgalmas és szoros csatát várok.”

Master Class eredmények, Balaton 2019.

1. Matt Hall (AUS), 2. Ben Murphy (GBR), 3. Pete McLeod (CAN), 4. Martin Šonka (CZE), 5. Juan Velarde (ESP), 6. Kirby Chambliss (USA), 7. Michael Goulian (USA), 8. Cristian Bolton (CHI), 9. Petr Kopfstein (CZE), 10. Mika Brageot (FRA), 11. Nicolas Ivanoff (FRA), 12. Joshide Muroja (JPN), 13. Matthias Dolderer (GER), 14. François Le Vot (FRA)

Forrás: Kékvölgyi Anita

Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14.
Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14. Red Bull Air Race 2019. 07. 13 - 14.